Meg akartam érteni azt, amivel nem értek egyet

2015.04.28 09:41

Varga Zoltán 

2008-ban végzett a PKE Filozófia alapszakán, 2012-ben a Nagyváradi Egyetemen végzett Európai közpolitikák mesterit. Jelenleg személyi titkár és konzultáns, mellette pedig személygépjármű gyakorlati oktató.

 

Már személygépjármű oktató voltál, amikor elkezdted a filozófia szakot. Hogyan jött az ötlet?   

Az egész akkor kezdett foglalkoztatni, amikor Balogh Brigitta a tanítványom lett. Érdeklődni kezdtem a filozófiáról és a filozófia szakról, mire ő elhozott nekem egy tantervet. Három tantárgy keltette fel az érdeklődésemet: a vitatechnika, a vallástörténet és a vallásfilozófia. Addig is csodabogár voltam, így a mentalitásom is furcsa volt. Éppen emiatt meg akartam érteni azt, amivel nem értek egyet. Úgy döntöttem, hogy beiratkozok. De az egész csupán hobbinak indult, nem terveztem semmi konkrétat, már amennyiben a tudásszomjam kielégítése nem számít konkrétumnak.

Nem említettél egy politikai tantárgyat sem, pedig végül politikafilozófiára szakosodtál.

Addig nem érdekelt a politika. Ami mégis ebbe az irányba terelt, az Demeter Attila politikafilozófia előadásainak volt köszönhető.

Mi történt azon az órán?

Megalapozta az olyan fogalmakat, amelyeket igazából nem ismertem. Kezdtem megérteni a politikai történések hátterét. Elkezdtem élvezni és szeretni a politikát mint „művészetet”. De mivel gyakorlati ember vagyok, eleve inkább érdekeltek a gyakorlati tantárgyak, mint a tisztán elméletiek. A politikát éreztem ehhez közelinek.

Ért-e más kellemes meglepetés (esetleg csalódás) a szakkal kapcsolatban?

Csalódás nem az egyetemmel kapcsolatban ért, hanem annak köszönhetően. Sokan nem értették meg, hogy miért járok filozófiára, mivel én inkább „reálos” vagyok, mint sem „humános”. Anélkül ítélkeztek, hogy tudták volna miről van szó.

Az oktatással elégedett voltam. Pozitív élmény volt, hogy olyan tanári gárda vett körül, akiknek köszönhetően megváltozott a mentalitásom, életfelfogásom. Igyekszem sokrétűen gondolkodni. Megtanultam, hogy egy dolgot sosem szabad egy szemszögből vizsgálni, de még a kettő is kevés. Csak akkor hiszek el egy adott dolgot, ha az több alapon áll. A filozófia megtanít kételkedni – logikusan kételkedni. Úgy gondolom, hogy egy igazi filozófus palántának ez lenne a legfontosabb tulajdonsága.

Kiknek ajánlanád a szakot?

18 éveseknek nem igazán ajánlanám, hacsak valaki nem szeretne kezdetektől társadalomtudományokkal vagy művészetekkel foglalkozni. Inkább másoddiplomának ajánlanám a filozófiát, illetve azoknak akik érettebb gondolkozásra, tisztábban látásra vágynak.