Átértékelődtek bennem a dolgok

2015.03.27 03:45

Asztalos Attila

a PKE Könyvtár könyvtárosa, volt megbízott könyvtárvezetője.

Székelyudvarhelyen született és nőtt fel, 2005-ben végzett a PKE Filozófia szakán, jelenleg másodéves hallgató a PKE Filozófia és művészet a nyilvános térben magiszteri képzésén.

A filozófia szak elvégzése után Iaşi-ban szerzett könyvtáros képesítést egy felnőttképzés keretében.

 

 

Miért választottad Nagyváradot, és miért a filozófiát?

Azért jöttem Nagyváradra egyetemre, mert fontos volt számomra, hogy magyarul tanulhassak, a filozófiát pedig azért választottam, mert ez állt hozzám a legközelebb. Emlékszem, átnéztem az oktatott tantárgyak listáját, amelyen olyan tantárgyak szerepeltek, mint például  ismeretelmélet, filozófiatörténet, logika stb. Ez alapján döntöttem a szak mellett.

És megfelelt a várakozásaidnak az oktatás?

A képzéssel elégedett voltam. Elég magas elvárásoknak kellett eleget tenni, de ez így volt jó.

Úgy gondoltam sokat tanulhatok, sok ismeretet szerezhetek, ami meg is történt. Ezek mellett viszont sok olyan dolgot is tanultam, ami megfoghatatlan.

Mégpedig?

Kezdtem nyitottabban látni a világot, másképp alakítani az emberi kapcsolataimat. Egy idő után könnyebben ment ráhangolódni mások álláspontjára, nézeteire. Ez viszont azt is maga után vonta, hogy átértékelődtek bennem a dolgok. Akkoriban úgy gondoltam, hogy mindenkinek kellene filozófiát tanulni. Ma már úgy gondolom, hogy nem nélkülözhetetlen az élethez. Az egésznek akkor van igazán értelme, ha szem előtt tartjuk azt, hogy csupán a tárgyi tudástól nem leszünk sokkal többek. Persze sokat változtathat rajtunk, de ettől még nem leszünk nagy koponyák. A filozófia arról szól, hogy megértem az adott helyzetet és jó kérdéseket teszek fel, ami nem is olyan egyszerű.

Kiknek ajánlanád a filozófia szakot?

Azoknak ajánlanám, akik szeretik a társadalomtudományt, a történelmet. Ezen belül pedig azoknak, akik képesek az önvizsgálatra, önkritikára és őszinték tudnak lenni önmagukhoz. Mindehhez képesnek kell lenniük arra, hogy félretegyék magukat. Néha el kell fogadnunk olyan válaszokat, amelyek szembe mennek az eredeti elképzelésünkkel. Csak így lehet filozófiát művelni.