Ha elölről kellene kezdjem, újra ezt választanám

2015.04.10 08:24

Kelemen-Paksy Laura

2003-ban végzett a PKE Filozófia alapszakán, Zilahon született, jelenleg Nagyváradon menedzserasszisztensként dolgozik, a WebEye International alkalmazottja.

„Elsősorban azért választottam Nagyváradot, mivel jobban megfogott a város, meghittebbnek tűnt, mint az igazán zsúfolt Kolozsvár. Mindenki azt mondta, hogy Kolozsvár az igazi egyetemi város, több lehetőséggel és nagyobb egyetemista élettel rendelkezik, több a program, stb., viszont szerintem Nagyváradon is meg lehet találni a lehetőségeket, az egyetemista élet pedig olyan, amilyenné teszed.

Mindig is humán beállítódású voltam, szerettem az irodalmat, a nyelveket, a vallást, viszont nagyon megfogott az a kevés kis filozófia és logika amit líceumban tanítottak nekünk (kisebb-nagyobb sikerrel). Úgy gondoltam, hogy képes megváltoztatni a gondolkodásmódot, a világszemléletet és az általános műveltség is átfogóbb lesz általa.

Végigkísérni az emberiség gondolkodásbeli fejlődését, esetenként visszafejlődését, elgondolkodni azokon a kérdéseken, amelyeket a mindenkori gondolkodók feltettek maguknak, érveket és ellenérveket civilizált módon ütköztetni egymással, esetleg régi kérdéseket újabb és újabb megvilágításba helyezni, régi kérdéseket és régi válaszokat újrafogalmazni kortárs gondolkodással, kortárs problémákat, kérdéseket próbálni megválaszolni régi bölcsességekből, egy más „szemüveggel” nézni a világot és látni is, nemcsak bambán nézni – ezt vártam én el ettől a képzéstől. És meg is kaptam. A szemináriumokon önálló gondolkodásra, véleményalkotásra és érvelésre tanítottak. A vitakörökön a vitatkozás művészetébe áshattuk bele magunkat, ahol meghatározott ideig védeni kellett egy álláspontot, egy igazán kényes és sokrétű, vitatható kérdéskört, érveket kellett felsorakoztatni mellette, majd az ellenfél kérdéseire, ellenérveire kellett válaszolni, aztán fordult a kocka s ugyanannyi idő alatt aztán „támadni” kellett ugyanazt az álláspontot, kifogásokat hozni fel ellene, felsorakoztatni az ellenérveket. És természetesen ezt minél logikusabban és meggyőzőbben.

Ezek mind hatással voltak gondolkodásmódomra, a percepciómra, logikámra. És nemcsak elméleti síkon, hanem a gyakorlati dolgokban is, a mindennapokban. Azon kaptam magam, hogy mindenhez kezdek így viszonyulni, analizálom, megnézem minden oldalról, elgondolkodom a mellette és az ellene szóló érveken és csak utána döntök valami mellett vagy ellen.

Kinek javaslom? Mindenkinek elsősorban. :) :) :)

Másodsorban azoknak, akik nem vegetálni akarnak ebben a világban, akik gondolkodni, elmélkedni is akarnak a világ dolgairól, a létezésről, önmagukról.

Komolyra fordítva a szót: nem lehet belőle megélni (hacsak nem lesz belőled világhírű filozófus), tehát azoknak javasolnám leginkább, akik szándékoznak egy másik egyetemet is elvégezni. Akár másodegyetemként, viszont én inkább a filozófiát javasolnám első egyetemnek, felkészíti az embert és a gondolkodását egy bármilyen másik egyetemre és hihetetlenül hangzik, de az életre is. Bárhol dolgozzon is aztán az ember, bármi legyen a munkája, sokkal jobban és sikeresebben fogja tudni azt végezni, jobban fogja tudni kezelni a kudarcokat és a győzelmet is, átlát majd olyan dolgokon és felfog olyan összefüggéseket is, amelyek nem mindenkinek sikerülnek. Ez az élet minden területén irtó nagy segítség és a sikeresség egyik alappillére. Persze ez nem egy recept, hogy elvégzel x év filozófiát és fogsz tudni gondolkodni, helyesen dönteni, érvelni, stb. Kell hozzá egy jó adag önrész is, és egy jó adag munka is, de sokban segíthet, elindíthat egy úton, természetesen az az út még mindig göröngyös lesz és nehéz, legfeljebb “csak” másképp fogod tudni menedzselni lépéseidet.

A media szereplőinek, tanároknak, politikával bármilyen szinten foglalkozóknak én kötelezővé tenném. 

Meglepetés sok ért, egyet emelnék ki, aminek volt jó oldala és rossz is: első év végén egy TDK-án első helyezést ért el a dolgozatom. Ez természetesen sok motivációt és erőt adott a további tanulmányokhoz, az egyetemhez való hozzáálláshoz. Ami negatív volt ebben: a tanárok úgy gondolták, hogy ettől a kis sikertől én ezek után magamtól nekiállok írni, aktív filozófiai életet fogok élni, viszont további bátorítás nélkül nem merültem túlságosan bele sem az írásba sem egyéb filozófiai aktivitásba. Jó lett volna még egy kevés nógatás, hogy ne azt higgyem, hogy egy kis „tévedés” volt az az első helyezés, hanem nekem tényleg érdemes lenne írni. De lehet, hogy az én hozzáállásomon kellett volna változtassak inkább. :)

De mindenkinek csak ajánlani tudom.

Fantasztikus egyetemi évek voltak remek tanárokkal és sok olyan ismeretet tettünk magunkévá, amelyek nélkül szegényebbek lennénk.

Bejártam a fél világot (dolgoztam az AEÁ-ban, másfél évet éltem Spanyolországban, fél éves képzést végeztem el Angliában, Nagyváradon asszisztensképzőt is végeztem, Kolozsváron pszichológia szakra jártam – sajnos csak 1 évet a piszkos anyagiak miatt és Kolozsváron végeztem el a filozófia mesteri képzést) és mindenhol éreztem, hogy kiváltságos helyzetben vagyok az elvégzett tanulmányaim miatt.

Ha elölről kellene kezdjem, újra ezt választanám!”